Corelio

13%

(€ 1.000, IFRS) 2017 2016
Omzet 631.439 430.310
EBITDA 56.159 57.366
Nettoresultaat (deel groep) 14.826 18.242
Eigen vermogen (deel groep) 281.512 53.024
Netto financiële positie -163.972 -121.789

Kerncijfers

Management

Foto’s

Mediahuis

Beneficial interest 13%
AvH Contact: Jan Suykens
www.mediahuis.be

Mediahuis is met toonaangevende nieuwsmerken als onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, NRC Handelsblad en De Telegraaf één van de leidende multimediagroepen in België en Nederland.

Informatie uit het jaarverslag 2017

2017 was een bijzonder jaar voor Mediahuis waarin de groep uitgroeide tot een toonaangevend multimediaal bedrijf in zowel België als Nederland. Met nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg is Mediahuis goed voor een dagelijkse verkoop van zo’n 516.000 kranten in België. In Nederland zorgen nieuwsmerken als NRC Handelsblad, nrc.next, De Telegraaf, Noordhollands Dagblad en De Limburger voor een dagelijkse verkoop van 1.215.000 kranten.

De resterende belangen van Corelio en Concentra in Media Groep Limburg, de drukkerijen van Printing Partners, de huis-aan-huisbladengroep Rondom, de regionale tv-zenders (ATV, TV Limburg, TV Oost, ROB TV), Vlaanderen Eén (Nostalgie noord) en de participaties in Metro, De Vijver Media, Nostalgie SA (Nostalgie zuid) en Flanders Classics, werden finaal ingebracht binnen Mediahuis.

Met de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) en de inbreng van VP Exploitatie als derde aandeelhouder zette Mediahuis een grote stap in de ingeslagen groeistrategie. De uitdrukkelijke keuze voor een focus op de kernactiviteiten van TMG, resulteerde in de verkoop van de aandelen in Keesing Media Group, weliswaar met behoud van een indirect minderheidsbelang van 30%. Het toekomstplan dat TMG in het najaar bekend maakte met als doel om op korte termijn een gezond EBITDA-niveau te bereiken, moet resulteren in een omzetgroei uit digitale proposities en een marktconforme omzetontwikkeling binnen zowel de consumenten- als advertentiemarkt. Net voor het jaareinde werd een akkoord bereikt voor de verkoop van het 23%-belang van TMG in Talpa Radio Holding B.V. aan Talpa en tegelijkertijd de verkoop van het 29,16%-belang van Talpa in TMG aan Mediahuis. Hierdoor beschikte Mediahuis eind 2017 over 95,04% van de aandelen in TMG en kwam de beursexit in het vizier.

Naast een doorgedreven focus op de verdere digitale transformatie zette Mediahuis ook in op een verbreding van haar aanbod. Zo ook binnen de arbeidsmarkt waar de groep een strategische samenwerking aanging met Jellow, een online matchingplatform voor freelancers. Daarnaast zorgde Mediahuis voor een kapitaalinjectie in Wayne Parker Kent (WPK), een van de snelst groeiende digitale contentbedrijven in Nederland met als USP het bereiken van zeer specifieke doelgroepen. Voor de Belgische markt resulteerde deze strategische samenwerking met WPK in een joint venture. Mid 2017 kende de Vlaamse Regering een licentie voor een nieuw stadsradionetwerk toe aan SBS. De generalistische muziekradiozender zal in 2018 worden uitgebouwd samen met Nostalgie (noord).

Ondanks een verdere daling van de losse krantenverkoop en een nationale advertentiemarkt onder druk omwille van de toenemende internationale digitale concurrentie, realiseerde Mediahuis in 2017 een geconsolideerde omzet van 631,4 miljoen euro, een EBITDA van 56,2 miljoen euro en een nettoresultaat van 14,8 miljoen euro (2016: 18,2 miljoen euro). Hierin werden 17,1 miljoen euro niet-recurrente kosten verwerkt.

Door de opeenvolgende overnames (TMG) en inbrengen (door resp. Corelio en Concentra) heeft AvH vandaag een participatie van 49,9% in Mediacore, de controlerende aandeelhouder (52,3%) in Corelio. Corelio heeft een controlebelang van 50,57% in Mediahuis. Aldus bedraagt het deelnemingspercentage van AvH in Mediahuis 13,2%.

Een focus op sterke merken, krachtenbundeling en digitale transformatie vormen ook in 2018 de rode draad in de strategie van Mediahuis.

Open

Persberichten