Management

Foto’s

Euro Media Group

Beneficial interest 22,2%
AvH Contact: Tom Bamelis
www.euromediagroup.com

Euro Media Group (EMG) is een belangrijke speler op de Europese markt van de audiovisuele technische diensten. Het is aanwezig in 7 landen: Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Italië.

Informatie uit het jaarverslag 2016

EMG heeft een grote capaciteit aan mobiele productiefaciliteiten en studio’s en verzorgt diverse gespecialiseerde diensten, zoals oplossingen voor productie op afstand, radiofrequentie (RF)-oplossingen en slow motion- en andere gespecialiseerde camera’s. EMG levert ook ‘second screen’-oplossingen via Netco Sports, dat in september 2015 werd verworven.

2016 was een bijzonder druk jaar voor EMG. Dit is in grote mate te danken aan de internationale sportevenementen van 2016 (Euro 2016 en Olympische Zomerspelen in Brazilië), waarin de groep zeer sterk aanwezig was. Daarnaast profiteerde EMG van de bijdrage voor het volledig jaar van de overnames van 2015, namelijk Broadcast RF in het Verenigd Koninkrijk en Netco Sports in Frankrijk.

De resultaten in Frankrijk verbeterden in 2016 beduidend, niet alleen als gevolg van de internationale sportevenementen maar ook als gevolg van de positieve impact in 2016 van de in 2015 uitgevoerde herstructurering van de studioactiviteiten. Deze positieve impact werd jammer genoeg gedeeltelijk tenietgedaan door de beslissing van een grote klant van Euro Media in Frankrijk om zijn studioactiviteiten vanaf augustus 2016 in te sourcen. EMG zal blijven werken aan de ‘rightsizing’ en de rentabiliteit van haar Franse activiteiten.

Nederland, Italië en Duitsland kenden in 2016 een forse groei, met positieve ontwikkelingen op de plaatselijke markt ondanks een sterke concurrentie. België bleef een goede financiële prestatie leveren, vergelijkbaar met 2015. De Brexit-beslissing van juni 2016 had een beduidende impact op de wisselkoers tussen het GBP en de euro. De activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bleven echter, in plaatselijke valuta, aan de verwachtingen voldoen, dankzij een sterke lokale markt.

Het nettoresultaat bleef ook in 2016 negatief (-4,4 miljoen euro), al is dit ten belope van 6,5 miljoen euro het gevolg van het boeken van interestlasten op converteerbare obligaties die door EMG werden uitgegeven in 2014 en na 7,4 miljoen euro niet-recurrente kosten (o.a. voor herstructureringen). Met uitsluiting van deze respectievelijk eenmalige en ‘non-cash’-lasten boekte de groep in 2016 een positief resultaat.

EMG werkte gedurende 2016 aan externe groeikansen in verschillende landen. Als gevolg daarvan kon het in januari 2017 de overname van DB Video in België afronden. Dankzij DB Video zal EMG haar positie in het institutionele en corporate marktsegment verder versterken, terwijl de groep ook voordeel zal halen uit de aanwezigheid van DB Video op de markt van de sport- en live-evenementen.

EMG verwacht dat de financiële prestaties van de groep in 2017 verder zullen verbeteren, genormaliseerd voor de impact van de internationale sportevenementen van 2016 en vergeleken met 2015. EMG zal in 2017 haar nieuwe groepsstrategie uitvoeren, met een grotere nadruk op sport- en live-evenementen, een verdere ontwikkeling van het geïntegreerde dienstenaanbod en een maximalisering van de toegevoegde waarde uit de nietsport- en niet-live-activiteiten.

Euro -1-NL

Open

Persberichten