Distriplus

50%

(€ 1.000, IFRS) 2017 2016
Omzet 193.878 203.841
EBITDA 5.725 7.523
Nettoresultaat (deel groep) -24.523 -2.394
Eigen vermogen (deel groep) 26.340 50.862
Netto financiële positie -41.799 -44.491

Kerncijfers

Management

Foto’s

Distriplus

Beneficial interest 50%
AvH Contact: Piet Dejonghe
www.planetparfum.be
www.di.be

Distriplus is met de merknamen Planet Parfum en Di actief als retailer in de ‘beauty & care’-sector met 200 winkelpunten in België en Luxemburg.

Informatie uit het jaarverslag 2017

2017 bleek een moeilijk jaar voor de retailsector. De impact van online shopping vertaalde zich in een daling van het aantal klanten in fysieke winkelketens. Het wordt steeds belangrijker voor retailers in hun winkelpunten een extra toegevoegde waarde te leveren die de klant online niet vindt, maar die wel goed aansluit bij de online aanwezigheid.

Ook voor Planet Parfum en Di was 2017 een moeilijk jaar, met een terugloop van het aantal klanten bij gelijke perimeter. Hierdoor daalde de totale omzet in 2017 met 4,8%. Het aantal winkelpunten voor Planet Parfum daalde van 82 naar 81 en voor Di van 121 naar 119, ondanks het feit dat Planet Parfum winkelpunten in Rive Gauche (Charleroi) en Brussel Noordstation opende, en Di in Rive Gauche (Charleroi), Sprimont en Saint-Georges-sur-Meuse.

Om in te spelen op een hogere beleving van de klanten, was 2017 een jaar van significante investeringen. Planet Parfum investeerde bijzonder sterk in de renovatie van haar winkelpark, waarbij meer dan de helft van haar winkelpark volledig werd gerenoveerd over een periode van 15 maanden. Hierbij lag de focus op een betere service aan de klant. Daarnaast werd nog meer ingezet op de opleiding van de teams met gebruik van e-learning systemen. 42 schoonheidsinstituten werden vernieuwd en het private label Close Brussels met een breder assortiment aan producten geherlanceerd.

Di evolueert reeds jaren naar een echte beautywinkel, en differentieert zich aldus van een klassieke drogisterij. Het assortiment wordt gespecialiseerder, om in te spelen op de nieuwste beautytrends. In 2017 lanceerde Di haar nieuwe logo en nieuwe slogan ‘All About Beauty’. Dit ging gepaard met een grondige opfrissing van alle winkelpunten, met aandacht voor differentiatie, service en beleving. Ook het assortiment werd herzien, waarbij nog meer geopteerd werd voor differentiatie en een duidelijke selectie van de meest relevante beautyproducten. Midden 2018 zullen alle winkels de nieuwe look uitstralen. Tenslotte beschikt Di nu ook over een e-commerce verkoopskanaal, met de lancering van haar e-shop op www.di.be. De ambitie is om de beautyhub van België te worden.

Het nettoresultaat van Distriplus werd zwaar vertekend door een bijzondere waardevermindering op de goodwill van 19,5 miljoen euro. De belangrijke investeringen van 2017, die inspelen op een hogere beleving van de klanten, bevestigen evenwel het geloof van de keten in de vernieuwde marktpositionering.

Open

Persberichten