Management

Foto’s

Corelio

Beneficial interest 26,1%
AvH Contact: Jan Suykens
www.corelio.be

De mediagroep Corelio is via haar belang in Mediahuis de grootste speler op de Vlaamse print- en digitale krantenmarkt en beschikt bovendien met NRC Handelsblad over een titel die in Nederland als dé journalistieke referentie geldt. Daarnaast is de groep actief in de audiovisuele media en de gratis regionale pers en heeft ze twee aparte printing divisies.

Informatie uit het jaarverslag 2016

Mediahuis bleef multimediaal investeren in haar nieuwsmerken en online platformen. Het jaar werd dan ook afgesloten met een stijging van haar REBITDA (van 41,8 miljoen euro naar 43,6 miljoen euro). Met een verkoop van 516.803 exemplaren hebben de nieuwsmerken van Mediahuis – Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen, De Standaard, Het Belang van Limburg – hun sterke positie gehandhaafd. De advertentieomzet steeg licht en ook het aandeel van online in de advertentie- inkomsten bleef toenemen.

NRC heeft dankzij een forse prestatie op de lezersmarkt een REBITDA gerealiseerd van 19,4 miljoen euro (2015: 18,4 miljoen euro).

Bij De Vijver Media hebben SBS en haar zenders Vier, Vijf en Zes verder geïnvesteerd in groei van hun bereik, wat resulteerde in een stijging van de advertentie-inkomsten. Bij Woestijnvis werd door nieuwe externe productierechten het exploitatieresultaat in 2016 fors verbeterd. De langspeelfilm ‘De Premier’, die in het najaar in première ging, boekte mooie successen.

De radiozenders Nostalgie gingen verder op hun elan van de voorgaande jaren. De Leuvense televisiezender ROB bleef verder groeien en het gratis magazine Rondom plukte de vruchten van een opnieuw aantrekkende lokale advertentiemarkt.

Printing Partners realiseerde een sterk jaarresultaat en bereikte een sociaal akkoord voor de fusie van de 2 productiesites in Paal-Beringen tegen eind 2021. Ook Corelio Printing hield goed stand.

De doorgevoerde innovatie- en reorganisatieplannen van vorige jaren ressorteerden vol effect in 2016. Dit heeft geleid tot een significante verbetering van zowel de REBITDA als de geconsolideerde nettowinst. De forse daling van de nettoschuldpositie is te wijten aan de uitstekende operationele resultaten van alle divisies.

Mediahuis zal in 2017 een verdere uitbreiding kennen. Na goedkeuring van de mededingingsautoriteiten worden De Limburger, Metro (50%), De Vijver Media (30%), Nostalgie SA (50%), Vlaanderen Eén (75%), ATV, TV Limburg, TV Oost, ROB TV ondergebracht bij Mediahuis.

Corelio -1-NL

Open

Persberichten